top of page
Tagi

Mechaniczny Kopciuszek

Skąd wiecie, że książka, która macie w ręku jest dobra? Znaleźliście na to jakiś sposób? Ja stosuję próbę pierwszego zdania (albo kilku początkowych): jeśli po ich przeczytaniu czuję się zaintrygowana, wiem, że jest to pozycja, której powinnam dać szansę. I instynkt bardzo rzadko mnie zawodzi!

Doskonałym przykładem na to jest moje spotkanie z powieścią Saga księżycowa. Cinder autorstwa Marissy Meyer (zbieżność nazwisk z autorką Zmierzchu jest przypadkowa). "Śruba w kostce Cinder przerdzewiała, a wyryty w główce krzyżyk starł się do postaci nierównego lejka. Dłonie bolały ją od wciskania śrubokręta w staw, kiedy jeden zgrzytliwy obrót po drugim męczyła się nad poluzowaniem śruby. Gdy w końcu zdołała wykręcić ją na tyle, by móc ją wyjąć do końca metalową protezą dłoni, gwint był zupełnie gładki." Przeczytałam to i wiedziałam, że muszę zmienić moje plany na następne godziny, bo nic nie jest mnie w stanie oderwać od ciągu dalszego.


A wy? Czujecie się zaintrygowani? Bohaterką książki jest Cinder: dziewczyna cyborg, najlepszy mechanik w mieście i jednocześnie własność złośliwej matki dwóch córek. Czy czegoś wam to nie przypomina? Jeśli dodamy do tego jeszcze przystojnego księcia, prawdziwy bal i... odnalezioną stopę, to każdemu przyjdzie na myśl Kopciuszek. Marissa Meyer zainspirowała się klasyczną baśnią, dodała do niej elementy scence-fiction i okrasiła wszystko problematyką bliską wszystkim nastolatom: miłość, kompleksy, przyjaźń czy ... brak pieniędzy.


Jak smakuje ten miks? Bardzo przyjemnie: bohaterowie są wyraziści, akcja toczy się wartko, a wizja stworzona przez autorkę - mocarstwo zaatakowane przez tajemniczą epidemię - intryguje. Historia wciąga, choć wraz z kolejnymi rozdziałami staje się coraz bardziej przewidywalna. Nie dało się chyba tego uniknąć w opowieści nawiązującej do tak znanej baśni. Pomysł na książkę jest jednak na tyle oryginalny, że całość doskonale się broni.


Autor: Marissa Meyer

Tytuł: Saga księżycowa. Cinder

Wydawnictwo: Literacki EGMONT

Dla kogo?: Raczej dla dziewczyn...

Wiek: od 13 lat

Nie ma jeszcze tagów.
bottom of page